De BeterExcedent-pensioenregeling stopt...
Het pensioenfonds voor de bouwnijverheid - bpfBOUW - heeft aangekondigd per 1 januari 2025 te stoppen met de excedent-pensioenregeling (de BeterExcedent Pensioen). De excedent-pensioenregeling is er voor bedoeld zodat medewerkers met een salaris boven de € 69.442 (bedrag 2024) over het meerdere salaris ook pensioen opbouwen. De standaard pensioenregeling stopt namelijk met opbouwen bij een salaris van € 69.442. Door deze extra pensioenopbouw blijft het pensioeninkomen-straks een goede afspiegeling van het salarisinkomen-nu.
Bouw-werkgevers die al zo'n excedent-pensioenregeling bij bpfBOUW hebben lopen voor hun medewerkers zullen moeten zoeken naar een alternatief. Pensioen is namelijk een arbeidsvoorwaarde en die afspraak kun je niet zomaar stopzetten omdat het pensioenfonds het product niet meer aanbiedt.
...welkom aan de BouwExcedent-pensioenregeling!
Laater heeft in samenwerking met verzekeraars een passend alternatief ontwikkeld. Hierbij sorteren we nu al zo veel mogelijk voor op de bouw-pensioenregeling zoals die straks vanaf 2026 gaat gelden. Wel zo slim. Verder hebben we de aanvraag zo efficiënt mogelijk ingericht zodat deze nieuwe excedent-pensioenregeling tegen lage kosten afgesloten kan worden.
In vier stappen naar een nieuwe BouwExcedent-pensioenregeling
We gaan graag voor je aan de slag voor een nieuw BouwExcedent-pensioenregeling. Om dit adviestraject efficiënt uit te kunnen voeren hebben we het strak - en vooral digitaal - georganiseerd. Met als voordeel dat we de kosten laag kunnen houden en de snelheid hoog, zonder de zorgvuldigheid uit het oog te verliezen.
1. Inventarisatie
Allereerst willen we informatie ontvangen over het bedrijf en de betrokken medewerker(s). Want als we goed voorbereid zijn, kunnen we efficiënt werken. Deze gegevens verstrek je digitaal via onze website aan ons: dat is lekker efficiënt en direct. Ook de formele opdracht verstrek je digitaal aan ons. Wanneer wij deze gegevens juist en volledig ontvangen hebben kunnen we echt aan de slag.
2. Adviesrapport en offerte
Allereerst maken we een adviesrapport en rekenen we een offerte door. Het adviesrapport en de offerte sturen we weer digitaal naar je toe; in de meeste gevallen al binnen één werkdag. In het adviesrapport leggen we de nieuwe BouwExcedent-pensioenregeling goed uit. We laten hierin ook de verschillen zien tussen de huidige BeterExcedentregeling van het bpfBOUW en de nieuwe regeling. Bij het adviesrapport hoort de offerte die op maat voor het bedrijf wordt gemaakt. Voor de tarieven hebben we aantrekkelijke afspraken gemaakt met de verzekeraar.
Als dat nodig is dan kan er een telefonisch gesprek of een Teams-afspraak gemaakt worden om het adviesrapport en de offerte door te spreken met een van onze pensioenadviseurs.
3. Akkoord op de offerte
Wanneer de offerte akkoord is dan moet deze - samen met nog een aantal andere documenten - ondertekend worden. De ondertekende stukken kun je ook weer digitaal naar ons toesturen; wel zo handig!
4. Implementatie en controle
Het traject is niet ten einde met de ondertekening van de offerte en de aanvraag. De pensioenregeling moet immers ook administratief ingeregeld worden door de pensioenuitvoerder. Deze implementatie controleren wij. Evenals alle juridische documenten die nog volgen (pensioenreglement, uitvoeringsovereenkomst) controleren we op juistheid.
Afsluitkosten en overige zaken
Omdat het hele traject rond het afsluiten van de BouwExcedent-pensioenregeling efficiënt en vooral digitaal is georganiseerd kunnen we de kosten laag houden. De afsluitkosten voor de regeling bedragen éénmalig € 950,- excl. btw. Dit bedrag zal na ontvangst van de inventarisatie-gegevens worden gefactureerd.
Voor de BouwExcedent-pensioenregeling hebben we een aparte vergelijkingskaart opgesteld. Op deze vergelijkingskaart staat informatie over onze dienstverlening. Als je meerdere vergelijkingskaarten verzamelt, kun je financiële dienstverleners met elkaar vergelijken.
Aanvullend op het advies en het afsluiten van de BouwExcdent-pensioenregeling beiden we een aantal aanvullende diensten aan. Bijvoorbeeld de voorlichting over de nieuwe pensioenregeling aan de betreffende medewerkers. Of de ondersteuning bij het instemmingstraject met de ondernemingsraad. Maar ook maken we aanvullend afspraken over het beheer van en de begeleiding bij de pensioenregeling nà het afsluiten.
Meer informatie?
Wanneer je vóóraf nog meer informatie wilt hebben, neem dan per mail contact met ons op: bouw@laater.nl.